Od końca 1941 roku w Niemczech realizowany był program stworzenia czołgu superciężkiego. Jego efektem była budowa i badania dwóch prototypów skonstruowanego przez Ferdynada Porsche czołgu znanego jako Porsche Typ 205 Maus. Mało znanym faktem jest, iż obok Myszki zaawansowane były prace nad konkurencyjnym pojazdem E-100. Czołg ten był częścią opracowywanego od połowy 1943 roku przez grupę specjalistów z Heereswaffenamt  (Wydział Uzbrojenia Wojsk Lądowych), kierowaną przez radcę ministerialnego inż. H.E. Kniepkampa, programu zastąpienia w przyszłości wszystkich produkowanych dotychczas czołgów nowymi, zaprojektowanymi z maksymalnym uwzględnieniem doświadczeń wojennych. Doświadczeń tak z pola boju, jak i z zakładów przemysłowych funkcjonujących w trudnych warunkach gospodarki wojennej. Podstawowym założeniem programu było osiągnięcie jak najniższych kosztów produkcji przez uproszczenie i standaryzację poszczególnych wozów bojowych. Zgodnie z pierwotnymi założeniami pojazdy serii E (Entwicklungtyp – typ rozwojowy) miały osiągnąć etap produkcji na przełomie lat 1944/45.

Dane taktyczno-techniczne:

Panzerkampfwagen E-100 (Adler) Versuchsgerat. Masa 140 t. Załoga 6 osób. Długość całkowita 10270 mm. Długość kadłuba 8690 mm. Szerokość z osłonami gąsienicami bojowy­mi 4480 mm. Szerokość do transportu kolejowego 3270 mm. Wysokość z wieżą 3320 mm. Prześwit 570 mm

Napęd: silnik gaźnikowy Maybach HL230 P30 o mocy 700 KM przy 3000 obr/min., 12 cylindrowy dwurzędowy w układzie V, o pojemności 23880 cm3, chłodzony cieczą. W wozach seryjnych planowano silnik Maybach HL234 o mocy 1200 KM przy 3000 obr/min., z wtryskiem paliwa lekkiego i turbodoładowaniem.

Skrzynia biegów: Maybach OLVAR B401216 o 5 biegach do przodu i 4 do tyłu, w wozach seryjnych planowano skrzynię hydromechaniczną Maybach MEKYDRO o 8 biegach do przodu i 4 do tyłu.

Zawieszenie: na resorach typu Belleville, osiem par stalowych, podwójnych kół nośnych o średnicy 800 mm zawieszonych niezależnie.

Uzbrojenie: armata 150 mm (lub 174 mm) KwK44 o długości lufy 38 kal., 1-2 karabiny maszynowe MG-42.

Pancerz: sprawny z jednorodnych płyt walcowanych o grubości:

Kadłub: przód góra 200 mm/300przód dół 150 mm/40°; boki 200 mm/90°tył 150 mm/60°; dno 40 mm góra przód 80 mm; góra tył 40 mm

Wieża: przód 240 mm/zaokrąglony odlewane jarzmo armaty od 200 mm boki 200 mm/60°; tył 200 mm/83°; góra 40 mm

Osiągi: prędkość max. po drodze 23 km/h (prototyp) 40 km/h (przewidywana dla wozów seryjnych) zasięg po drodze 120 km

Pokonywane przeszkody: brody bez przygotowania do 190 cm ściany o wysokości do 90 mm minimalny promień skrętu 8 m nacisk jednostkowy przy gąsienicy bojowej 1.4 kg/cm2

UWAGA: Wszystkie dane (jeśli nie wskazano inaczej) dotyczą prototypu, dane dotyczące osiągów obliczeniowe.

 

Źródło: http://www.panzerpunkt.info, materiały własne